Tatra 12 '1930

Cena:
K jednání
Technická data:
  • Rok výroby:
  • 1930
  • Objem motoru:
  • 1050cm³
  • Výkon (hp):
  • 14
  • Převodovka:
  • Manual
  • Palivo:
  • Benzín
  • Typ karosérie:
  • Faeton
  • Barva interiéru:
  • Béžová
  • Barva exteriéru:
  • Černá
  • Stav:
  • výtečný - po renovaci

Ostatní informace o vozidle

Tatra 12
Revoluční žehlička
Unikátní koncepce automobilu s centrální nosnou rourou (páteřový rám), výkyvnými polonápravami a vzduchem chlazeným motorem, s kterou přišel konstruktér Hans Ledwinka na počátku dvacátých let minulého století, používá značka Tatra dodnes. Poprvé byla použita u Tatry 11, respektive Tatry 12.

Po první světové válce vyráběly naše firmy drahé, velké a těžké automobily, které si mohli dopřát jen dobře situovaní zákazníci. Naštěstí si tuto skutečnost začali včas uvědomovat, některé další značky jako Tatra nebo Praga a vyvíjely menší a relativně levnější automobily. A do této kategorie patří Tatra 11, poprvé představená na 15. Pražském autosalonu v roce 1923.
Tatra 11 i její modernější verze Tatra 12 znamenaly revoluci v konstrukci automobilů. Základ automobilu tvořil páteřový nosný rám, lidově zvaný „tatrovácká roura“, tedy ocelová nosná roura, která tvořila s motorem, spojkou, převodovkou a rozvodovkou jeden celek. K ní byl vzadu připevněn diferenciál s kyvadlovými polonápravami, odpružené příčnými listovými pery. Díky této konstrukci i světlé výšce 220 milimetrů dokázala tatra projet i velice špatné cesty, jak později dokázaly mnohé expedice. Tato konstrukce předběhla svoji dobu a později ji zavedly také další automobilky.
Tatra 11 se vyráběla v letech 1926 až 1934, ale souběžně s ní přišla v roce 1926 na trh modernější Tatra 12. Poháněl ji stejný vzduchem chlazený dvouválec typu boxer, ovšem s nepatrně zvýšeným výkonem 14 k při stejném objemu 1056 cm³.
Ukázalo se, že vzduchem chlazený motor má své výhody, odpadá poškození chladiče a chladicí kapalina nemohla v zimě zamrznout. V létě se naopak nemohl přehřívat. Motor již neměl ztrátové mazání, kdy přebytečný ojel vytékal na cestu, ale trubička čerpadlo přečerpává přebytečný olej zpátky do nádržky oleje. Tím motor netrpěl přemazáním a také tolik nekouřil.
Největším rozdílem obou modelů jsou brzdy. Zatímco „jedenáctka“ měla bubnové brzdy pouze na zadních kolech, tak „dvanáctka“ už také na přední nápravě.
Na podvozek těžký kolem pět set kilogramů se montovaly různé karoserie, jako phaeton, limuzína, roadster nebo Waymann.
Autorem systému zmíněné karosérie byl Charles Terres Weymann, pilot a konstruktér původem z Haiti. Jedná se o provedení, kdy místo oplechování dřevěné kostry je použit fabrikoid – koženka. Fabrikoid imitoval pravou kůži. Na potažení kostry karosérií se v automobilovém průmyslu používal ve dvacátých a třicátých letech dvacátého století.
Jízda s  tatřičkou je hladká a pohodlná, i po mnoha letech stále spolehlivá. Motor nemá velká otáčky, lze točit jen do dvou a půl tisíc. Nemá sice velký výkon, ale stále jede. Řazení čtyř stupňů je příjemné a více než devadesát let starý automobil můžete rozjet na šedesát až sedmdesát kilometrů v hodině. Na sto kilometrů spotřeboval automobil devět deset litrů benzinu, přičemž do nádrže se vešlo 32 litrů.
Tatra 11 a 12 se zapsaly významně do historie kopřivnické automobilky, jejíž počátky se datují až do roku 1897. O počtu vyrobených automobilů během osmi let se údaje rozcházejí, nejmenší číslo je 7222, nejvyšší o tři sta kusů větší. Oba modely ještě doplnila výhradně užitková verze Tatra 13. Je zajímavé, že předválečné tatrovky měly své přezdívky. „Jedenáctka“ a „dvanáctka“ byly žehličky, jejich nástupce typ 57 pak hadimrška.

Nesmrtelných 12 HP
V roce 1978 se parta nadšenců Míla Urban, František Valšuba, Dušan Neumann a Jiří Janovský vydala s tatrovkami jedenáct a dvanáct na dobrodružnou cestu z Prahy přes New Yorku až na Aljašku.V té době se stala událostí roku, protože byla veřejnosti utajována. Poprvé totiž veteráni dokázali projet tisíce mil až do studené Arktidy a zpět přes oblast vražedného vedra v údolí smrti. Nejdříve bylo ale třeba vyřídit složitou administrativu, o které se dnešní generaci ani nesní. První cesta skončila havárií s kamionem, následoval návrat do vlasti, oprava a druhá cesta až na Aljašku. Putování poutavě popisuje kniha Nesmrtelných 12 HP.

Technické údaje
Tatra 12
Vzduchem chlazený dvouválec typu boxer* Objem 1056 cm³* Vrtání 82 mm, zdvih 100 mm* Komprese 4,8:1*Výkon 10 kW (14 k) při 2800/min *Převodovka čtyřstupňová se zpátečkou* Pohon zadních kol* Vpředu tuhá náprava a příčná půleliptická listová pera* Vzadu tuhá náprava a příčná půleliptická listová pera *Brzdy vpředu/vzadu bubnové/bubnové* Pneumatiky vpředu/vzadu 4.00×18* Rozvor 2635mm*Rozchod vpředu/vzadu 1200/1200 mm*Vnější rozměry 3600 x 1500 x 1660 mm *Pohotovostní hmotnost 700-800 kg* Největší rychlost 70 km/h*Spotřeba 9-10 l/100 km.
Cena: ca 30 000 Kč v roce 1930

  • Počet sedaček  4
  • Čalounění  kožené

Chcete se dozvědět více? Napište nám.

CAPTCHA image

O nás

Zabýváme se prodejem historických automobilů, jejich oceňováním a poradenstvím a v neposlední řadě také renovacemi.

Prodeji historických automobilů na profesionální úrovni se věnujeme od roku 2006, neboli máme již dvanáctiletou tradici. Výhodou koupě či prodeje v naší firmě – oproti kupování „z „ruky“ – je to, že Vám dokážeme nezávisle a odborně poradit a říct, o jaké vozidlo se jedná.

Otevírací hodiny

  • Pondělí  10:00 - 18:00
  • Úterý  10:00 - 18:00
  • Středa  10:00 - 18:00
  • Čtvrtek  10:00 - 18:00
  • Pátek  10:00 - 18:00
  • Sobota  Zavřeno
  • Neděle  Zavřeno

Kontakt

Our Location

Copyright © 2018. Lostypos s.r.o.