Wikov 35 '1934
Cena:
Technická data:
- Rok výroby:
- 1934
- Objem motoru:
- 1740cm³
- Výkon (hp):
- 42
- Převodovka:
- Manual
- Palivo:
- Benzín
- Typ karosérie:
- Sedan
- Barva exteriéru:
- Hnědá
- Stav:
- výtečný - po renovaci
Ostatní informace o vozidle
V někdejším Československu, mezi dvěma světovými válkami, byla celá řada automobilek. Některé velmi výrazné, jiné vyrobily jen několik vozidel a pak zanikly. Továrna Wikov patřila k těm menším automobilkám, ale zato se skvělými vozidly. Nicméně běžné veřejnosti není značka Wikov tak známá jako Škoda nebo Tatra a tak snad i trochu historie.
Firma Wikov vznikla v roce 1918 spojením dvou prostějovských firem Wichterle a Kovářík, vyrábějící zemědělskou techniku.
V roce 1924 začala firma na podnět Ing. Františka Kováříka vyrábět i automobily. Tato výroba trvala do roku 1937. Jako vzor jim byl italský automobil Ansaldo, který se prezentoval zejména skvělými podvozky a motory s rozvodem OHC.
Automobily tvořily ve Wikovu jen asi deset procent produkce firmy. A tak jich nebylo vyrobeno velké množství. Jednalo se o malosériovou výrobu. Ale firma si zakládala na preciznost, kvalitu a i originalitu. A tak se automobilka zaměřila zejména na výrobu s upřednostněním přání zákazníka. Vlastně to byla vozidla na objednávku. Proto se automobilka zaměřila zejména na movitější zákazníky, kteří si přáli něco jiného, jak po technické, tak i vzhledové stránce. Firma začala experimentovat s prvními prototypy automobilů v roce 1924, ty ale byly vyrobeny jen v počtu několika málo kusů (Wikov IV/16). Za první sériově vyrobené auto firmy Wikov se tak považuje až model Wikov 7/28
z roku 1925. Vzhledem k vysoké ceně vzniklo těchto automobilů nakonec jen 280 kusů. Následoval technicky ještě dokonaleji provedený model Wikov 35 z roku 1932. Ani tento vůz nezaznamenal výrazný prodejní úspěch, a za tři roky se vyrobilo jen 150 kusů. Zajímavostí je, že tento vůz byl již vybaven volantem na levé straně, tak jak to známe dnes, a to i přesto, že strany provozu byly změněny až později. Již ve 30. letech se ale o této změně uvažovalo a firma Wikov se na to připravila jako první firma v Československu. (Obdobně uvažovala i firma Aero se svými modely Aero 30 a Aero 50 ale až v roce 1934) V roce 1931 představili aerodynamický automobil Wikov 35 Kapka. Sice pro svůj avantgardní vzhled ale i nepřesvědčivé výkony nedosáhl větších úspěchů, ale byl to velmi zajímavý počin. V roce1933 bylo vyrobeno několik luxusních vozů typu 70 (asi 3 kusy) s řadovým osmiválcem. V roce 1934 se začal vyrábět model Wikov 40, jehož vzniklo 330 kusů.
Celkově bylo ve firmě Wikov vyrobeno za dobu její existence asi jen 800 automobilů.
Vzhledem k tomu, že Wikov nepatřil k tradičním automobilkám, prezentoval se v rámci reklamních kampaní i na sportovním poli, kde dosahoval skvělých výsledků.
No a jak je to prodejem Wikovů v současné době jako veteránů? Moc jich není. Vlastně vůbec. Jednak svou cenou – vzhledem k výjimečnosti výrazně přeskakují ostatní tradiční československé značky (Tatra Praga Škoda a pod.). A ten kdo Wikova vlastní si jej velmi považuje. Proč tomu tak je? Jednak technikou . Jak jsem již psal výše, jednalo se o automobil s rozvodem OHC. Neboli velmi moderní konstrukce. Uvědom me si, že v této době byly většina vozidel s rozvodem SV (Praga, Škoda) nebo OHV (Tatra) a v mnoha případech s nesnímatelnou hlavou. A hlavně karoseriemi. Každé vozidlo bylo vzhledově trochu jiné. A tak dnes nenajde dva stejné Wikovy. A kolik jich dneska je ? Všech modelů asi padesát. Některé ve fázi tzv. projektu čekající na renovaci, jiné po skvěle provedené renovaci a pár kousků v původním stavu. A najdete je jak v České republice, tak i na Slovensku, v Německu i ve Švýcarsku.
A tak je velkou zajímavostí a spíše raritou, že máme možnost jednoho z Wikovů zařadit do své nabídky na prodej, i když ne přímo veřejně 🙂 Pro více informací volejte 605117811, nebo pište veteran@veterantrade.cz
FOTO je pouze náhledové