Emily
Vedle třícípé hvězdy od Mercedesu je soška okřídlené bohyně na chladičích Rolls-Royců nejznámější ozdobou automobilového chladiče.
Hledáním vhodné ozdoby pověřil Rolls tehdejšího generálního ředitela automobilky Claude Johnsona, který si vzpomněl, že zdaleka nejhezčí výtvor na chladiči rollse vozí jeho kamarád a příslušník horní komory britského parlamentu, lord John Walter Montagu.
Tento průkopník motorismu ve Velké Británii a vydavatel ilustrovaného motoristického časopisu The Car měl slabost nejen pro pěkná auta, ale i svou sekretářku Eleanor Thorntonovou. Právě podle ní vymodeloval sochař Charles Sykes sošku spoře oděné ženy, kterou nazval The Whisper. Soška měla rozevlátý plášť a prs před ústy.
Johnsonovi se nápad velmi líbil, nechal však soušku trochu Sykesem přestylizovat do ženy s roztaženými pažemi. Sykes ji nazval Spirit of Speed. Rychlost však nikdy nebyla u Rollsů důležitou vlastností, požitek z jízdy měly zajistit exkluzivní materiály a bezchybné zpracování auta. Nakonec zvítězil název Spirit of Ecstasy (Duch extáze), který měl upozornit na fakt, že cestování v Rollsu přináší skutečnou rozkoš. V USA má název Flying lady (létající dáma), lidově pak Emily. Poprvé se soška objevila na vozech Rolls Royce v roce 1911.
V průběhu desetiletí měnila mírně svou podobu, především se však vůči proporcím karosérie neustále zmenšovala: Zatímco první soška měřila 16 centimetrů, už o sedm let později se zmenšila na 12,7 a současná Emily je vysoká pouze šest centimetrů.
V roce 1934 se objevila na některých modelech verze klečící sošky - podle legend proto, aby vzdala úctu panovníkům, kteří si tato drahá auta kupovali. (tuto klečící sošku jsem poprvé viděl a i s touto historkou setkal při prohlídce královských garáží v Madridu) Skutečný důvod byl ale mnohem racionálnější. Klečící sošku objednal na sklonku svého života u Sykese sám Henry Royce proto, aby řidiči tolik nepřekážela ve výhledu.
Další potíže čekaly na Emily po druhé světové válce, kdy s rozvojem motorismu začalo přibývat nehod s chodci. A ukázalo se, že ozdoby chladiče jsou často velmi ostré a pro chodce nebezpečné. Evropský předpis z roku 1959 proto zakázal jejich používání, a to i u vozů již vyrobených. Rolls-Royce se s novým nařízením dokázal vypořádat a sošku připevnil na pérový mechanismus tak, aby se při střetu s chodcem sklopila.
V 80. letech pak automobilka přišla s originálním řešením, kdy soška při hrubší manipulaci sama zmizí v útrobách chladiče.
Ironií osudu se Charles Rolls Létající dámy na chladiči už nedočkal. Jako vůbec první Brit zemřel v roce 1910 při leteckém neštěstí. Tragicky skončila i Eleanor Thorntonová. Když se po Vánocích v roce 1915 plavila s lordem Montagu do Persie, jejich parník u Gibraltaru potopila německá ponorka. Lorda zachránila z vln jiná loď, jeho životní múza už takové štěstí neměla.
Až do roku 1948 zajišťoval výrobu Létající dámy pro firmu Rolls-Royce sám její autor, sochař Charles Sykes. Sošku vymodeloval z včelího vosku, následně ji obalil v hlíně a nechal v peci vypálit. Vosk se vlivem žáru "ztratil" a do uvolněné dutiny vlil Sykes roztavený kov. Vlastnoručně vyrobené sošky Sykes také signoval a mezi sběrateli patří k nejcennějším.
Po válce si Rolls-Royce začal sošky vyrábět sám, metodu "ztraceného vosku" však zachovává dodnes....
Nemáte Rolls Royce, ale přesto by jste měli alespoň sošku z chladiče? V současné době Vám můžeme nabídnout kopii sošky z Rollse lorda Montagu - Eleonoru s prstem u úst a dvě velikosti sošek s roztaženými pažemi. Sošky jsou odlity z bronzu a postříbřeny.