Praga versus Tatra
Praga versus Tatra
Ale nejde mi o to, které auto které lépe jede, či má lepší motor atd. Jde mi o to, které vás více osloví svým stavem. Líbí se vám naprostý originál, na který nikdo 70 let nesáhl, či vozidlo po skvělé renovaci?
Proč tato úvaha? V současné době začínají byt velmi vyhledávaná vozidla, která jsou v naprosto původním a originálním stavu. Ano, vidíte vozidlo, tak jak bylo vyrobeno. Včetně barvy laku, tvaru linek, čalounění … To je příklad i Pragy Alfy – viz foto. I když je motor perfektní a má skvělou kondici, přeci jen je vozidlo limitováno svým stavem. Zejména karoserií, vlastně dřevěnou kostrou karoserie, čalouněním. I když vozidlo bylo uskladněno v suchém, ale nevytápěném prostoru, přeci jen vliv kolísání teplot a kondenzace vody na spojích dřevěných a kovových částí jej za sto let poškodí, kůže zkřehne. Klidně s tímto vozidlem mohu jezdit pět, možná deset let, ale pak se kompletní renovaci nevyhnu. Tím ale automobil přijde o svou výjimečnou autenticitu.
Nebo dáte přednost kompletně zrenovovanému vozidlu, které se zrodilo ze zbytků vozidla, z vraku kde musela být kompletně vyměněna kostra karoserie, některé plechy musely být nahrazeny novými, prošlo generálkou jak motor, podvozek ale i interiér. Tím pádem ale již není dochována originalita. A to buď z neznalosti renovátora a nebo i z důvodů nedostatku originálních součástek a materiálu které jsou nahrazovány jinými. A tak často zejména u amatérských renovátorů se divíte – co to je….. Ale dá se většinou s nimi bez problémů jezdit a zúčastňovat se „veteránských“ akcí.
A tak otázka zní.. Čemu byste dali přednost? …. Originálu s historickou hodnotou ale omezeným použitím, či zrenovované vozidlo s hodnotou vynaložených prostředků do renovace – i když není úplně autentické …